Kiedy warto zdecydować się na łatanie opony, a kiedy wymienić ją na nową?
Nie każde uszkodzenie w strukturze opony powinno skłaniać do zakupu nowego ogumienia. W niektórych przypadkach możliwe jest przeprowadzenie prostych napraw przy wykorzystaniu dedykowanych łat. Dzięki nim, opona odzyskuje dawną sprawność oraz nadaje się do dalszego bezpiecznego użytkowania. W tym artykule podpowiadamy, kiedy warto wybrać opcję łatania opony, a kiedy lepiej zrezygnować na rzecz zakupu nowego ogumienia.

Kiedy warto łatać oponę? Usterki, z którymi łaty sobie poradzą
Jeśli uszkodzenie jest zlokalizowane w obrębie bieżnika, szczególnie jego centralnej części, a do tego nie przekracza średnicy 6 mm, wówczas zastosowanie łatki może być dobrym pomysłem. Nie należy natomiast poddawać łataniu pęknięć i braków powstających w bocznych częściach opony. Partie te są narażone na intensywniejszą eksploatację, a tym samym wszelkie łatanie realizowane w ich obrębie może być ryzykowne i potencjalnie groźne. Jeśli masz wątpliwości co do stanu ogumienia, warto sięgnąć po fachowy serwis opon w Koszalinie po poradę.
Kierowcy rozważający opcję łatania powinni też ustalić, czy i jak długo opona była eksploatowana po jej przebiciu. Jeśli usterka została zauważona natychmiast po powstaniu, uszkodzenie nie miało okazji się powiększyć. Nie należy natomiast przeprowadzać łatania w miejscu, w którym taka naprawa została już wcześniej wykonana.
Ponadto przed podjęciem decyzji o aplikacji łaty należy przeprowadzić dokładne oględziny całego ogumienia, w poszukiwaniu symptomów uszkodzeń mechanicznych lub śladów zużycia. Nie należy realizować łatania w oponach starych, mocno spękanych lub zużytych w stopniu nierównomiernym i pokrytych uszkodzeniami strukturalnymi.
Kiedy nie należy wybierać łatania opon?
Jeśli uszkodzenie zostało zlokalizowane w obrębie wspomnianej już ściany bocznej, wówczas nie jest możliwe przeprowadzenie łatania w sposób gwarantujący bezpieczną jazdę. Również gdy pęknięcie jest zbyt dużych rozmiarów, bądź też ma charakter wyraźnego rozcięcia, w takim wypadku łatanie może okazać się niewystarczającą metodą naprawy.
Odradza się również przeprowadzenie łatania w przypadku opon mocno eksploatowanych po spadku ciśnienia, z uwagi na potencjalne zniszczenie ich wewnętrznych warstw konstrukcyjnych.
Na koniec pragniemy podkreślić, że chociaż łatanie jest skuteczną metodą naprawy szerokiej gamy uszkodzeń mechanicznych, to jednak nie zawsze należy dążyć do jego zastosowania. W niektórych przypadkach wymiana opony na nowe będzie wyborem nie tylko lepszym i bezpieczniejszym, ale przede wszystkim korzystnym z perspektywy interesu kierowcy.