Czy można holować samochód na drodze ekspresowej?

Czy można holować samochód na drodze ekspresowej

Usterki i awarie doprowadzające do unieruchomienia pojazdu zdarzają się wszędzie – tak w czasie pokonywania krótszych, jak i dłuższych dystansów. Gdy wydarzą się na drodze szybkiego ruchu, najlepszym rozwiązaniem okazuje się wybór usługi holowania, pozwalającej na bezpieczne przetransportowanie pojazdu do serwisu. W tym artykule skupiamy się na holowaniu samochodów unieruchomionych na drogach ekspresowych. Podpowiadamy – jak wyglądają reguły ich holowania oraz jakie dodatkowe przepisy określają sposób realizacji tego zadania. 

Holowanie na drogach ekspresowych – kiedy i na jakich warunkach

Holowanie aut poruszających się na drogach ekspresowych jest normowane przez przepisy prawa drogowego. Nie określają one jednoznacznie, czy można lub nie można realizować holowania, jednak najczęściej wskazują na warunki pozwalające na wybór lub skłaniające do rezygnacji. Holowanie jest niemożliwe, jeśli do unieruchomienia pojazdu doszło na skutek zdarzenia losowego, w wyniku którego znacznemu uszkodzeniu uległ: 

– układ kierowniczy, 

– układ hamulcowy, 

– oświetlenie. 

Ponadto do holowania na drogach ekspresowych nie dopuszcza się tych samochodów, które w ogóle nie są przystosowane do realizowania tej usługi. Mowa przede wszystkim o pojazdach zaliczanych do grupy:

– samochodów elektrycznych, 

– samochodów hybrydowych, 

– samochodów z automatyczną skrzynią biegów, 

– samochodów z zawieszeniem pneumatycznym oraz hydropneumatycznym. 

W ich przypadku, holowanie realizowane na drodze ekspresowej byłoby nie tylko niebezpieczne, ale również skrajnie nieodpowiedzialne. Są to pojazdy nieprzystosowane do realizowania tego zadania, w czasie którego mogą ulec dalszej awarii lub stanowić zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. 

Zasady prawidłowego holowania na drodze ekspresowej

Holowanie na drogach ekspresowych musi być realizowane zgodnie z przyjętymi zasadami. Przede wszystkim – prędkość holowania musi być niższa niż 60 km/h. Pojazd poddawany holowaniu musi posiadać trójkąt ostrzegawczy, rozłożony w wyraźnie widocznym miejscu. Ponadto musi być on lżejszy od samochodu, który będzie odpowiedzialny za jego holowanie. 

Choć nie są to przepisy szczególnie trudne do spełnienia, to jednak nie warto ich bagatelizować. Mandaty przyznawane za nieprawidłowości w czasie realizowanego holowania wynoszą od 50 do nawet 250 zł wzwyż, a częstotliwość ich przyznawania na drogach ekspresowych jest dość wysoka. Ponadto samo spełnienie wszystkich wymaganych czynności nie jest szczególnie czasochłonne. 

Na koniec pragniemy podkreślić, że jeśli nie mamy pewności co do stanu naszego pojazdu oraz możliwości jego holowania na drodze, na której akurat się znajdujemy, najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z fachowej pomocy pogotowia drogowego. Wystarczy w tym celu nawiązać kontakt oraz szczegółowo przedstawić aktualny stan swojego pojazdu. Konsultanci powinni pomóc nam w ustaleniu najlepszego sposobu na holowanie samochodu oraz zrealizować zadanie najszybciej jak to możliwe.